Art. 25 Ustawy Prawo Budowlane [Obowiązki inspektora nadzoru].
Do podstawowych obowiązków inspektora nadzoru inwestorskiego należy: 1) reprezentowanie inwestora na budowie przez sprawowanie kontroli zgodności jej realizacji z projektem lub pozwoleniem na budowę, przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej; 2) sprawdzanie jakości wykonywanych robót budowlanych i stosowania przy wykonywaniu tych robót wyrobów zgodnie z art. 10; 3) sprawdzanie i odbiór robót budowlanych ulegających zakryciu lub zanikających, uczestniczenie w próbach i odbiorach technicznych instalacji, urządzeń technicznych i przewodów kominowych oraz przygotowanie i udział w czynnościach odbioru gotowych obiektów budowlanych i przekazywanie ich do użytkowania; 4) potwierdzanie faktycznie wykonanych robót oraz usunięcia wad, a także, na żądanie inwestora, kontrolowanie rozliczeń budowy. Art. 26 [Uprawnienia inspektora nadzoru] Inspektor nadzoru inwestorskiego ma prawo: 1) wydawać kierownikowi budowy lub kierownikowi robót polecenia, potwierdzone wpisem do dziennika budowy, dotyczące: usunięcia nieprawidłowości lub zagrożeń, wykonania prób lub badań, także wymagających odkrycia robót lub elementów zakrytych, przedstawienia ekspertyz dotyczących prowadzonych robót budowlanych oraz informacji i dokumentów potwierdzających zastosowanie przy wykonywaniu robót budowlanych wyrobów, zgodnie z art. 10, a także informacji i dokumentów potwierdzających dopuszczenie do stosowania urządzeń technicznych; 2) żądać od kierownika budowy lub kierownika robót dokonania poprawek bądź ponownego wykonania wadliwie wykonanych robót, a także wstrzymania dalszych robót budowlanych w przypadku, gdyby ich kontynuacja mogła wywołać zagrożenie bądź spowodować niedopuszczalną niezgodność z projektem lub pozwoleniem na budowę. Art. 27 [Wyznaczenie koordynatora] Przy budowie obiektu budowlanego, wymagającego ustanowienia inspektorów nadzoru inwestorskiego w zakresie różnych specjalności, inwestor wyznacza jednego z nich jako koordynatora ich czynności na budowie. Sąd Okręgowy w Rzeszowie VI Wydział Gospodarczy w wyroku z dnia 16 czerwca 2016 r. wskazał, że, umowa o nadzór inwestorski nie została stypizowana w Kodeksie cywilnym. Przedmiotem tej umowy jest zobowiązanie zleceniobiorcy do wykonania szczególnego rodzaju usługi, jakim jest przeprowadzenie czynności kontrolnych i nadzór w ramach procesu budowlanego. Zobowiązanie zleceniobiorcy inwestora należy potraktować jako zobowiązanie starannego działania, gdyż nie prowadzi ono do powstania określonego rezultatu. Jak słusznie zauważył Sąd Apelacyjny w Rzeszowie ( III Aur 357/63 OSA nr 6/1994, poz. 49 ), starania w celu osiągnięcia określonego wyniku są elementem wyróżniającym ( przedmiotowo istotnym) umowy zlecenia , a nie wynik - jak w umowie o dzieło. W ramach bowiem procesu budowlanego osiągnięcie rezultatu w postaci wykonania określonych robót, w szczególności oddania obiektu, stanowi przede wszystkim zobowiązanie projektanta i wykonawcy , natomiast inspektor nadzoru inwestorskiego czuwa tylko nad prawidłowym wykonaniem tych robót. Przedstawione cechy umowy o nadzór inwestorski wskazują, iż na podstawie art. 750 kc znajdują do niej odpowiednie zastosowanie przepisy o zleceniu ( vide Janusz Strzępka, Beata Sagan , Ewa Zielińska Prawo umów budowlanych 2.wydanie drugie Wydawnictwo CH Beck Warszawa 2001 strona 457).Jak wskazał Sąd Rejonowy w uzasadnieniu wyroku podstawowy zakres obowiązków inspektora nadzoru inwestorskiego wyznaczają przepisy Prawa budowlanego. Obowiązki te zostały wyraźnie sformułowane w art. 25 Prawa budowlanego. Odpowiedzialność za niewykonanie obowiązków umownych o nadzór inwestorski oceniana jest na podstawie ogólnych zasad odpowiedzialności kontraktowej. Przesłanką odpowiedzialności kontraktowej jest wina polegająca na niedołożeniu należytej staranności. Zgodnie z art. 355 kc, dłużnik zobowiązany jest do dołożenia staranności ogólnie wymaganej w stosunkach danego rodzaju. Jednak w przypadku, gdy zobowiązanie wynika z umowy zawartej w zakresie prowadzonej przez dłużnika działalności gospodarczej, należyta staranność oceniana jest przy uwzględnieniu zawodowego charakteru tej działalności. Inwestor dowodzący naprawienia szkody spowodowanej niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem obowiązków umownych powinien wykazać, na czym polegało niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania, szkodę oraz zachodzący pomiędzy nimi związek przyczynowy. Zobowiązany do nadzoru inwestorskiego może natomiast zwolnić się od obowiązku naprawienia szkody poprzez udowodnienie, że szkoda powstała w wyniku okoliczności, za które nie ponosi on odpowiedzialności, a przede wszystkim poprzez wykazanie dołożenia należytej staranności. Obowiązek naprawienia szkody obejmuje również straty poniesione przez inwestora wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy o nadzór inwestorski oraz utracone korzyści. Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie - V Wydział Cywilny z dnia 11 grudnia 2013 r. VI ACa 670/13 Ustawodawca w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) podniósł dziennik budowy do rangi dokumentu urzędowego z przebiegu robót budowlanych oraz zdarzeń i okoliczności zachodzących w toku wykonywania robót. Zatem ustaleń dokonanych przez sąd na podstawie wpisów w dzienniku budowy nie jest w stanie obalić dowód z protokołu odbioru końcowego prac. Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z dnia 24 października 2003 r.,III CK 57/02 To, że inspektor nadzoru ma określone ustawą obowiązki i uprawnienia, a nie ma wśród nich umocowania do działania jako pełnomocnik inwestora wobec wykonawcy, nie wyklucza jednak możliwości umocowania inspektora do reprezentowania go wobec wykonawcy. Takie umocowanie może być wyraźne lub dorozumiane. Wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach - V Wydział Cywilny z dnia 22 listopada 2013 r. V ACa 442/13 Z mocy art. 25 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623) inspektor nadzoru inwestorskiego pełni jedynie samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, a reprezentacja inwestora sprowadza się do sprawowania zgodności realizacji inwestycji z projektem, pozwoleniem na budowę, przepisami prawa i zasadami wiedzy technicznej. Nie wynika natomiast z tego zapisu ustawy pełnomocnictwo do podejmowania czynności prawnych w imieniu inwestora w zakresie treści umowy
|