W dniu 21 lutego 2019 r. skarbnik Rady PDK OIIB Iwona Warzybok oraz przewodniczący Rady PDK OIIB Grzegorz Dubik zawarli umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie na dofinansowanie przedsięwzięcia realizowanej przez Izbę siedziby o funkcjonującej w projekcie budowlanym nazwie PCTNTwB w formie:
1. Umowa dotacji na opracowanie dokumentacji projektowej na kwotę 93 561,00 zł 2. Umowa pożyczki za środków NFOŚiGW na kwotę 1 199 760,00 zł. 30 stycznia 2020 r. podpisano z NFOŚiGW aneks do umowy pożyczki uwzględniający zmiany: wartości całkowitej, kosztów kwalifikowanych i niekwalifikowanych realizowanej inwestycji, aktualizacji harmonogramu rzeczowo-finansowego, okresu trwałości przedsięwzięcia i badania efektu ekologicznego. Konieczność podpisania aneksu wynikała m.in. z faktu aneksowania umowy z Wykonawcą i zmianą terminu wykonania fotowoltaiki. Kwota udzielonej pożyczki pozostała bez zmiany. 14 grudnia 2020 r. podpisano z NFOŚiGW aneks do umowy dotacji zmieniający kwotę dofinansowania z kwoty 93 561,00 zł na kwotę 39 897,00 zł. W wyniku procedowania umowy pojawiły się rozbieżności w interpretowaniu zapisów umowy i założeń do programu priorytetowego LEMUR w zakresie kryteriów podziału kosztów na kwalifikowane i niekwalifikowane dla dotacji. Zmiana kwoty dotacji jest efektem wspólnie wypracowanego stanowiska w tym zakresie pomiędzy NFOŚiGW a PDK OIIB i dotyczy rozdzielenia Projektu Budowlanego i Wykonawczego.
Dnia 22 kwietnia 2021 roku na konto Izby wpłynęła ostatnia kwota wynikająca z umów na dotację i pożyczkę podpisanych dnia 21 lutego 2019 r z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie budowy siedziby Izby. Sukces ten jest wynikiem naszej ponad dwuletniej intensywnej współpracy z NFOŚiGW, korespondencji i konsultacji. Łączna kwota otrzymanego przez PDK OIIB dofinansowania wynosi 1 239 657 zł. W okresie od 31 września 2019 r. do 30 września 2022 r. Podkarpacka OIIB w systemie kwartalnym terminowo realizowała spłaty raty kapitałowej i odsetek od obowiązującej umowy pożyczki. Od roku 2019 i w kolejnych latach użytkowania obiektu składane były w pierwszym kwartale roku bieżącego raporty roczne potwierdzające trwałość efektu rzeczowego. Raporty będą składane do NFOŚiGW do końca okresu trwałości przedsięwzięcia czyli do dnia 30.09.2024 r. W styczniu 2022 r. otrzymano z NFOŚiGW decyzję informującą o uznaniu realizowanych umów za wykonane w zakresie osiągnięcia efektu ekologicznego na podstawie złożonych przez PDK OIIB w kwietniu 2021 r. dokumentów wraz z ich poźniejszymi wyjaśnieniami i aktualizacjami. Decyzja ta stanowiła podstawę do złożenia wniosku o umorzenie części pożyczki. W dniu 13 czerwca 2022 r. do NFOŚiGW został złożony zgodnie z umową wniosek o umorzenie części pożyczki. W dniu 19 września 2022 r. otrzymano pismo o podjętej przez Zarząd NFOŚiGW decyzji, zgodnie z którą umorzono 41% kwoty udzielonej pożyczki w kwocie wynoszącej 491 901,60 zł. Ostateczny bilans spłaty pożyczki przestawia się następująco: Kwota udzielonej pożyczki - 1 199 760 zł Kwota spłaconej pożyczki - 707 858,40 zł - 59% Kwota spłaconych odsetek - 58 680,64 zł Kwota umorzonej pożyczki - 491 901,60 zł - 41%
|