Program szkolenia: - podstawowe określenia i definicje - typowe rozwiązania sygnalizacji świetlnej - sygnalizacje inteligentne - rozwiązania punktowe, liniowe i obszarowe sygnalizacji świetlnej - timery - specjalne sygnalizacje świetlna - czynnik ludzki a sygnalizacja świetlna.
Problematyka sygnalizacji świetlnej ze względu na zmieniające się obciążenie ruchem, coraz lepsze rozpoznanie zachowań uczestników ruchu drogowego, coraz doskonalsze systemy pomiarowe i sterowania - wymaga ciągłej aktualizacji wiedzy. Szkolenie będzie złożone z 3 części. Pierwsza część będzie dotyczyła klasyfikacji sygnalizacji, elementów ją tworzących oraz podstaw projektowania sygnalizacji - wraz z objaśnieniem definicji i pojęć. Oprócz tego przedstawione zostaną procedury obliczeniowe dla sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu oraz sygnalizacji wahadłowej. W trakcie wykładu zostanie zwrócona uwaga na właściwy dobór parametrów projektowania sygnalizacji, uwzględniający nie tylko typowe parametry dobrane na podstawie aktualnych instrukcji, lecz także wyników badań oraz parametrów przyjmowanych w innych krajach. Druga część będzie traktowała o projektowaniu sygnalizacji współpracujących z systemem zarządzania ruchem. W ramach tej części wykładu zostanie zaprezentowany system zarządzania ruchem w Rzeszowie, który obejmuje kilkadziesiąt sygnalizacji umożliwiających efektywne sterowanie obszarowe i preferencje dla wybranych środków transportu - m.in. autobusów, w tym możliwości wprowadzania tzw. "aktywnych bus-pasów". Duża część zostanie poświęcona aspektom techniczno-organizacyjnym i wymaganiom sprzętowym systemu. W trakcie wykładu zostaną omówione możliwości ulepszania funkcjonowania systemu, jak i samej sygnalizacji. Trzecia część traktować będzie o szczególnych aspektach projektowania i funkcjonowania sygnalizacji. W niej znajdzie się miejsce na omówienie czynnika ludzkiego w kontekście sygnalizacji - zarówno w odniesieniu do kierowców, jak i pieszych, rowerzystów, rolkarzy. Zostanie również poruszona kwestia kształtowania ścieżek rowerowych w obrębie skrzyżowania oraz problemów z zapewnieniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wykładowca: dr inż Lesław Bichajło i dr inż. Mateusz Szarata z katedry Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej oraz mgr inż. Krzysztof Łakota z Zarządu Dróg Miejskich, odpowiedzialny za system sterowania ruchem w Rzeszowie.
|